1. presentera mig själv

Vem är jag mer än det namnet som står på min legitimation? Vad mer finns det än 177 cm kött och blod och en hjärna som låter cirka en miljard tankar snurra runt fram och tillbaka, upp och ner ofantligt många gånger.
Jag heter Sara Matilda Tolinsson och är sisådär 18½ år, bosatt i en ljusgul villa strax söder om Göteborg. Vissa skulle se staden jag lever i som en förort till Göteborg, men det gör inte jag. Jag bor i norra Halland och är hallänning i grund och botten. Born 'n' raised så att säga.

Jag är ett sådant där sommarbarn som aldrig fick höra "Ja må hon leva" i skolan när jag var mindre (för liten det är jag fortfarande, därför säger jag mindre). Man skulle mycket väl kunna påstå att jag är lite överkänslig, men på något sett så ser jag mig hellre vara lite överkänslig än känslokall. Och just människor som inte besitter förmågan att uttrycka sina känslor på samma sätt som jag kan tenderar jag att ha lite svårt för, men jag försöker mitt allra bästa.

Snart tar jag studenten och ingen ser nog fram emot den 31 maj 2011 lika mycket som jag gör. Även om jag alltid tyckt att skolan varit mer eller mindre rolig (av olika orsaker) så känner jag att min tid där börjar rinna ut, att det är dags för lite tid ifrån detta ställe. Däremot är jag inte helt främmande för att utbilda mig till just lärare. Tyvärr har jag vänner som säger att jag "kastar bort" mina kunskaper om jag studerar vidare till detta yrke. De menar på att jag borde läsa något "bättre" och "viktigare", men som ni förhoppningsvis märker så håller jag inte med dessa människor.

Någonting annat jag har svårt för är människor som inte kan acceptera andras politiska åsikter. Jag kan för en gångs skull hålla med min far om hur han brukar säga: "Jag hör vad du säger och accepterar detta, men jag delar inte din åsikt för den saken". Väldigt sant.

Jag är politiskt aktiv i Socialdemokraternas ungdomsförbund och blir den 3e februari ordförande i SSU Kungsbacka, Halland. Det ska blir otroligt spännande, nytt och lite läskigt att bära detta ansvar. Men samtidigt ser jag fram emot detta. Jag engagerar mig politiskt för att jag tycker att det är häftigt med politik. Jag tycker att det är coolt att vi har rätten och CHANSEN till att göra något, till att förändra och framför allt förbättra. De frågorna som jag bryr mig mest om är bostadsbristen (bygg fler hyresrätter please) och jämställdhet. Två helt självklara saker enligt min mening. Men nu ska vi inte prata för mycket om detta.

Annars på min fritid extrajobbar jag. Och ja, precis som majoriteten av alla ungdomar som har ett arbete utöver skolan jobbar jag på McDonalds. Jag trivs på mitt arbete tack vare mina arbetskamrater som är fantastiska, men jag kommer inte att stanna där i hela mitt liv. Jag jobbar även, från och med denna veckan, en dag i månaden på träningsanläggningen SpiroClub här i Kungsbacka.

Det absolut bästa jag vet är att känna uppskattning, känna att jag tillför något. Om det nu kan vara ett skratt eller en sundare självbild så hoppas jag att jag förmedlar något och bidrar med något för någon i dagens samhälle vi lever i. Annars gillar jag pussar i nacken, Slottskogen, havet, feminism och Olof Palme.

Hoppas ni tycker att ni känner mig lite bättre nu.


Kommentarer
Postat av: Linn

Åh så mysigt det här var att läsa! Gillar dig <3

Blir nästan lite sugen på att vara en copycat jag själv och gå igenom listan jag med...

2011-01-26 @ 19:50:32
URL: http://linnvarnamnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0