kärnan

Kärnan i allt. Biblioteket. All information samlad på inte många kvadrat. Ljudnivån är relativt låg, man hör hissen, man hör hur någon drar ut stolen, man hör någons musik läcka genom hörlurarna till den rosa iPoden. Givetvis har jag lagom ljudvolym på min dator, hörlurarna i kopplade och lyssnar på Iron and Wine. En fin dag. 

Solen sken inte imorse, tåget halkade fram på rälsen och var tjugofem minuter försenat. Jag var rätt tjurig, precis som jag alltid är på morgonen när jag känner att jag inte fått sova ut. Men sedan tänkte jag efter två gånger, vad fan gör det om tåget är sent. Jag får ingen utskällning, för min lärare tycker om mig alldeles för mycket och är alltför mesig för att skälla ut någon. 
Vad spelar det för roll om jag är lite sen. Jag är fri. Jag har möjligheten till att göra nästan exakt vad jag vill. Det enda jag rent lagligt inte får göra är att köpa alkohol på systemet och hyra campingstugor på vissa ställen samt dylikt. Det som begränsar mig är normer och pengar. Normen att utbildning är A och O, går du på gymnasiet är det jättebra. Gymnasiet är trots allt "frivilligt" så det är upp till var och en om man vill studera på gymnasiell nivå. Men utan gymnasiet blir det svårt att studera vidare, och studerar du inte vidare. Ptja, då blir du nästan ingenting. Åtminstone om man läser samhällsvetenskapliga linjen som smarta jag gör.

Helvete, nu låter jag bitter igen. Jag är inte bitter, jag blir lite upprörd bara. När jag tänker på i vilket fritt land jag lever, vilka möjligheter jag besitter och har tillgång till men inte utnyttjar till fullo. Jag tänker på alla de tjejer i min ålder som aldrig har satt sin fot i skolan, de som inte ens har den möjligheten. Och här klagar jag, vilken jävla rätt har jag till att klaga över ett sådant I-landsproblem som att vara låst till skolan?

Jag har, som man säger: "all tid i världen". Men vad händer om jag dör imorgon (nej gott folk, jag planerar inte att dö), vad händer om jorden går under imorgon eller om en bil kör över mig när jag halkar på vägen för att borgarna som styr min kommun inte låter det bli tillräckligt grusat?

Och nu klagade jag precis igen, tänk på alla de barn som spelar fotboll och sedan av en slump trampar på en viss kordinat där någon har placerat en mina. Tänk på det Sara, tänk på det.

Idag börjar handbolls VM, Sverige mot Chile. Kanske inte världens mest spännande match, men alla matcher är viktiga. Ska hem till den bästa och se på det där. Nu får jag fortsätta plugga. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0