skvaller ett mänskligt behov

Har ni hört vad som hände i fredags när vi var ute tjejer? Tydligen så kysste han henne, trots att han har flickvän. Och vill ni veta det värsta av allt? Säkra källor säger att dem, hand i hand tillsammans lämnade nattklubben. Ni kan själva lista ut vad som hände efter det...

Alla har vi gjort det någon gång. Somliga gör det mer ofta än andra. Vi säger att det är fult att göra det. Men trots detta älskar vi att få ta del av alla snuskiga detaljer om vad människor i vår omgivning har ställt till med. När jag och mina väninnor inte längre har någontingmer att prata om dyker detta ämne ständigt upp, det finns alltid någonting nytt att säga om det. Min infallsvinkel är givetvis skvaller – ett mänskligt behov.

Jag har valt bilden
”A Conversation Between Three Women” som finns på sidan 13 i texthäftet. Bilden föreställer tre äldre damer som livligt diskuterar någonting som ser ut att vara extremt spännande. Personligen tolkar jag detta som att de tre damerna skvallrar. Någon av dem har hört alternativt sett någonting som hon instinktivt känner ett starkt behov av att dela med sig av till dem andra. Vad jag tycker är förvånansvärt är att det är tre damer som konverserar i samband med att min första tanke var att deras konversation baserades på spännande och rykande nytt skvaller. Hur kommer det sig att jag tolkar det som att dessa tre kvinnor skvallrar, beror det på att dem är just kvinnor eller är det deras kroppsspråk som ger mig dessa signaler?


Faktum är att enligt professorn i kommunikation vid Linköpings universitet menar på att vi kvinnor möjligtvis skvallrar mer än männen gör. Detta framgår i artikeln ”Skvallernytta” publicerad i Dagens Nyheter den 16 april 2006. Viveka Adelswärd som professorn heter påstår att möjligheten finns att vi kvinnor skvallrar mer beroende på att
kvinnor har varit och är diskriminerade i samhället. Kvinnor behöver stärka sin sammanhållning och gör det genom att skvallra om sina överordnade.

För enligt henne, precis som enligt mig, så är det så att vi skvallrar om dem som har mer makt än oss själva. Adelswärd påstår att det skulle vara så att jag som medarbetare på McDonalds skvallrar om mina skiftledare som i sin tur skvallrar om restaurangchefen, som skvallrar om franchiseföretagarna. Och visst är det så, att vi ofta, kanske inte alltid, skvallrar om dem som står högre än oss själva. Så egentligen borde vi bli glada när vi hör att någon har skvallrat om oss, det betyder trots allt att någon känner sig underordnad en själv och ser upp till en som om man vore någonting bättre.

Är skvaller då ett mänskligt behov? Adelswärd säger att vi skvallrar för att finna gemenskap och känna samhörighet. Så att skvallra är någonting vi allesammans gör som någon slags social aktivitet. Vi finner likasinnade åsikter inom det och dem vi skvallrar om, vi finner även likasinnade fördomar genom detta.

Skvaller är alltid aktuellt. När de senaste nyheterna och vardagssnacket tar slut är det skvaller som kommer på agendan. Jag själv är medveten om att jag skvallrar någonting fruktansvärt mycket. Risken finns dock att man strider över gränsen och istället för att skvallra använder sig av förtal mot andra medmänniskor. Gränsen är hårfin men det är steget längre enligt mig och Adelswärd.

Vi skvallrar och genom historien har vi alltid gjort detta, ingenting tyder på att vi kommer att sluta göra det. Och när jag tänker efter en gång extra så inser jag hur mycket jag älskar skvaller. Det gör vardagen lite roligare! Genom att vi skvallrar om vad ANDRA har ställt till mig känner vi oftast oss själva så mycket bättre. Samtidigt är vi just rädda om att andra ska skvallra om någonting som vi själva sagt alternativt gjort. Så slutligen uppmuntrar jag er till att skvallra, och om ni känner att skvallra är fult. Tänk då på vad Adelswärd och jag har sagt nu de senaste minutrarna. Det är fint att skvallra! Om du någon gång hör att någon har skvallrat om dig, ta det med en nypa salt och känn dig lite bättre än alla andra.

För alla gör det, alla gottar sig i det. Skvaller är ett mänskligt behov.


Kommentarer
Postat av: Joonatan

Ingenstans står det att skvaller är fint? Hon bara konstaterar att det förekommer och dom som skvallras om inte ska ta så illa upp? ELler missar jag något?



Det är jätte fult, ouppfostrat och oartigt att skvallara. Lägg av med det!

2010-12-07 @ 11:47:52
Postat av: lindshe- svart bälte i shopping!-

Alla älskar ju skvaller?;P...

2010-12-28 @ 07:41:59
URL: http://lindshe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0